Wat Rolex voor mij betekent
Rolex is zonder twijfel het merk dat het meeste invloed heeft gehad in de horlogewereld. Vraag een willekeurige persoon op straat om een horlogemerk uit het hogere segment op te noemen en 9 van de 10 zal Rolex noemen. Met een verbazingwekkende geschatte omzet van 3 miljard per jaar werd Rolex niet voor niets een plekje toebedeeld in de lijst van 100 meest waardevolle wereldwijde merken. Ik zal toelichten waarom Rolex dit in mijn ogen absoluut verdient heeft.
Rolex heeft door de jaren heen een zeer eigenzinnig pad bewandeld. Vanaf het begin tot vandaag de dag maken ze louter duurzame horloges van hoge kwaliteit met een eeuwigheidswaarde. De filosofie van Rolex was dan ook dat ze betrouwbare, degelijke horloges produceerde die lang mee konden, zodoende lieten ze vaak gecompliceerde ‘nutteloze’ functies buiten beschouwing. (Rolex zou bijvoorbeeld nooit een Tourbilon maken). Het zijn altijd erg gebruiksvriendelijke horloges geweest.
Naast de functionaliteit zijn uiteraard ook ‘de looks’ van groot belang geweest. De modellen zijn herkenbaar en erg goed uitgebalanceerd. Ze wijken bovendien niet snel af van hun modellen, onder het mom van ‘never change a winning formule’ worden slechts kleine veranderingen aangebracht in de lijnen. Een goed voorbeeld is als je een Submariner van 1954 bekijkt en een van vandaag de dag; zodoende mag je ook zeer zeker concluderen dat het tijdloze horloges zijn en niet aan mode onderhevig. Als Rolex dan ook een nieuwe lijn introduceert staat de horloge minnende wereld op z’n kop (onlangs bij de Sky-Dweller).
De praktische kant en het uiterlijk zijn reeds besproken en verklaren een groot deel van het succes, echter wel in combinatie met nog een factor: de Marketing. Uit een ondernemend perspectief kan je niets anders dan respect hebben voor Rolex. Een goed product hebben is één ding, maar dan moet je het ook nog goed op de markt weten te brengen en dat heeft Rolex ijzersterk gedaan. Bij de introductie van de waterdichte Oyster case zwom iemand het kanaal van Engeland naar Frankrijk over met uiteraard een Rolex om zijn pols, dit is slechts één van de vele publiciteitsstunts van Rolex die bij belangrijke gebeurtenis altijd haantje de voorste was; zoals bij bijvoorbeeld de beklimming van de Mount Everest (alleen bij de maanlanding was Omega ze voor, ik heb nog altijd het idee dat Rolex dat tot op de dag van vandaag maar moeilijk kan slikken.) Rolex creëerde de illusie dat als je echt iets betekende dat je dan een Rolex om je pols moet hebben, het is dan ook uitgegroeid tot een waar statussymbool. Onderstaande afbeelding illustreert goed hoe Rolex dat aanpakte met teksten als ‘If you were flying the Concorde tomorrow you’d wear a Rolex’. Het lijstje bekende mensen die een Rolex dragen is enorm en indrukwekkende met namen als Paul Newman, Eric Clapton, Pele en uiteraard niet te vergeten James Bond (in veel films).
Niets meer dan lof voor Rolex. Na dit verhaal begrijpt u ongetwijfeld dat ik blij ben om dagelijks met Rolex te werken bij Amsterdam Vintage Watches. Hier werken wij dag in dag uit met de mooiste modellen uit de geschiedenis van Rolex, want nee wij verkopen geen nieuwe Rolex horloges, maar vintage modellen. Met zo’n rijke geschiedenis als die van Rolex is het prachtig om iets concreets daar uit in je handen te houden of om je pols te dragen, want ik verkies zondermeer de vintage Rolex over de moderne. De markt van vintage Rolex verzamelaars is enorm (eerder genoemde Eric Clapton is een bekende verzamelaar die onder andere in bezit was van de Rolex ‘albino’ Daytona uit ’71 die voor meer dan $ 500.000 werd geveild) en er worden ook enorme bedragen voor betaald. Voor een Rolex Ref. 4113 uit 1942 werd op Christies meer dan een miljoen dollar gerealiseerd. Nu het dan toch over geld gaat is er nog een voordeel van Rolex dat aan bod moet komen. Vintage Rolex horloges, mits helemaal origineel en in voldoende staat, zijn zeer waardevast en niet zelden stijgen ze zelfs in waarde. Nog een goeie reden om langs te komen bij Amterdam Vintage Watches aan de Singel in Amsterdam en er zelf een aan te schaffen.
Ik buig mijn linkerarm en kijk op mijn pols, mijn Rolex ‘Pepsi’ GMT uit 1969 lacht naar me, en ik lach terug.
Jasper Lijfering
Amsterdam Vintage Watches (www.amsterdamvintagewatches.com)
Geef een reactie