Chuck Yeager: geen vlucht zonder Rolex
Afb.: Air Force Brigadier General Charles E. “Chuck” Yeager met een Rolex Submariner ref. 6538
General Yeager werd geboren op 13 februari 1923 in Myra, West Virginia. In 1939 meldde hij zich aan voor het Citizens Military Training Camp in Fort Benjamin
Harrison en vanaf 12 september 1941 maakte hij deel uit van het Army Air Corps. In juli 1942 werd hij aangenomen voor de pilot training van het flying sergeant program en hij ontving in maart 1943 zijn pilot wings en aanstelling als flight officer in Luke Field, Arizona.
Inmiddels was de VS betrokken geraakt bij WO II (vanaf 7 december 1941) en maakte Yeager deel uit van het 363d Fighter Squadron in Tonopah, Nevada, als P-39 pilot. In november 1943 werd hij overgeplaatst naar Leiston, Suffolk (UK) om met P-51 vliegtuigen de strijd aan te gaan met Duitsland. Na een ME-109 en een HE-111K neergehaald te hebben werd hijzelf op zijn 8ste missie (5 maart 1944) neergeschoten boven bezet Frankrijk. Dankzij de Maquis (guerrilla-eenheden van het Franse verzet, de Resistance) wist hij veilig te ontkomen naar Spanje. Na terugkomst in de UK in de zomer van 1944 wilde de leiding Yeager niet meer laten vliegen omdat er een risico was dat hij na neergeschoten te worden in de handen van de Gestapo zou vallen en informatie zou loslaten over de Maquis. Yeager was het hier niet mee eens (“ I don’t want to leave my buddies after only eight missions. It just isn’t right. I have a lot of fighting left to do “). Uiteindelijk heeft General Dwight D. Eisenhower zelf hem groen licht gegeven en heeft Yeager nog 56 missies uitgevoerd waarbij hij elf Duitse vliegtuigen heeft neergeschoten.
In 1945 keerde hij terug in de VS en via testprojecten met de P-80 ‘Shooting Star’ en de P-84 ‘Thunderjet’ raakte hij betrokken bij de ontwikkeling van de Bell X-1, het eerste raket aangedreven vliegtuig. De X-1 was gestationeerd op Muroc (tegenwoordig Edwards Air Force Base), California. Vliegbasis Muroc was vernoemd naar het stadje Muroc, opgericht door de gebroeders Corum (Muroc achterstevoren gespeld) in het begin van de 20e eeuw.
Afb.: Chuck Yeager in 1947 met een Rolex Oyster
Op 14 oktober 1947 was General Yeager de eerste piloot die met de X-1 de geluidsbarrière wist te doorbreken met een snelheid van Mach 1.07 (670 mph). In de twee jaar hierna vloog Yeager nog 33 keer met de X-1 waarbij hij een maximum snelheid wist te bereiken van Mach 1.45 (957 mph) op een hoogte van 70.000 feet.
In december 1953 vloog hij met Bell X-1A Mach 2.44 (1.650 mph), een record dat nog steeds staat voor een vliegtuig met rechte vleugels.
Afb.: General Chuck Yeager in de Bell X-1 op weg naar het doorbreken van de geluidsbarrière (Toevalligerwijs is het staartnummer 6062 wat eveneens het ref. nr. is van een Rolex Moonphase, zie artikel: ‘Rolex ref 6062, de Moonphase’)
Afb.: De ansichtkaart die Chuck Yeager naar Rolex stuurde als dank voor het perfect werkende uurwerk
In zijn hele carrière als piloot heeft General Chuck Yeager altijd Rolex horloges gedragen (Oyster, Submariner, GMT Master II) en onder alle omstandigheden hebben de horloges hem nooit in de steek gelaten.
Zelfs niet bij het volgende zeer ‘hairy moment’ dat Yeager meemaakte op 10 december 1963. Hij vloog met de Lockheed NF-104 op een hoogte van 104.000 feet (bijna 21 mijl) toen de raketmotor dienst weigerde. De hydraulische druk voor het besturingssysteem was weggevallen en zonder de motor was er geen controle meer mogelijk. Yeager trachtte de motor nog aan de praat te krijgen maar deze was geheel verbrand. Het vliegtuig maakte 14 complete ‘flat spins’ op weg naar de woestijn waar Yeager bovenvloog. Pas bij de laatste spin maakte hij gebruik van de schietstoel op een hoogte van 8.500 feet. De stoel sloeg door zijn vizier en hij kreeg hete rocket-lava in zijn gezicht. Door de lava ontbrandde de zuurstof in zijn pressure suit en het gezicht van Yeager was een inferno. Gelukkig wist hij snel de resten van zijn vizier te openen waardoor de vlammen doofden. Na een veilige landing op de grond met zijn parachute realiseerde Yeager zich dat hij door het oog van de naald was gegaan. De rocket-lava had de lijnen van de parachute zodanig aangevreten dat zij bij het opvouwen van de parachute in zijn handen afbraken. Yeager was de eerste piloot die een emergency ejection had moeten maken in een volledig drukpak nodig voor vluchten op dergelijke hoogtes.
General Yeager heeft met 201 types militaire vliegtuigen gevlogen en hij heeft meer dan 14.000 vlieguren, waarvan meer dan 13.000 in gevechtsvliegtuigen. Recentelijk heeft hij gevlogen met de SR-71 Blackbird, F-15, F-16, F-18 en de F-20 Tigershark.
Op 1 maart 1975 beëindigde Yeager zijn actieve carrière bij de US Air Force. Door de jaren heen heeft General Yeager talloze decoraties en onderscheidingen ontvangen, zowel militair als civiel.
Chuck Yeager was getrouwd met Glennis Faye Dickhouse uit Grass Valley, California. Helaas is zij in december 1990 overleden.
Samen hebben zij twee dochters, Sharon en Susan, en twee zonen, Donald en Michael.
Afb.: Advertentie met General Chuck Yeager voor de Rolex GMT Master II
Afb.: Chuck Yeager met een Big Crown Rolex Submariner ref.6538
Jaap Bakker
Geef een reactie