Mercedes Gleitze: ijskoud het Kanaal over
Op 7 oktober 1927 zwom Mercedes Gleitze, een jonge stenografe uit Londen, het Kanaal over in 15 uur en 15 minuten van Cap Gris Nez (Fr) naar Dover. Zij was de eerste vrouw die dit ooit gedaan had.
Anderhalve maand later, om precies te zijn op 24 november, stond er op de voorpagina van de Daily Mail een paginagrote advertentie van Rolex (in die tijd kon dit op de voorpagina). In een blok onderaan de pagina werd de heroïsche prestatie van Mercedes beschreven waarbij benadrukt werd dat haar Rolex Oyster exact de tijd bleef aangeven ‘despite being immersed in water for over ten hours’.
Maar waarom stond er in de advertentie ‘for over ten hours’ terwijl de oversteek 15 uur had geduurd? Jaren later, in 2000, kwam de waarheid naar boven.
Mercedes had een tweede poging ondernomen, op 21 oktober, omdat er na haar eerste oversteek iemand anders een snellere tijd had neergezet. Bij de tweede tocht was Mercedes gedwongen om vlak voor het tien en een half uur punt te stoppen vanwege de koude omstandigheden. Tussen haar twee pogingen had Rolex contact met Mercedes opgenomen om te vragen of zij bij haar onderneming een Rolex wilde meenemen ter promotie en om het nieuwe product te testen. Het ging hierbij om een horloge met een 9 karaat gouden kast die de zwemster aan een ketting om haar nek had hangen bij haar zwemtocht op 21 oktober 1927.
Belangrijkste conclusie van dit verhaal is dat Hans Wilsdorf de geniale ingeving had om iemand die uitgebreid in het nieuws kwam vanwege een bijzondere prestatie te benaderen en een Rolex te geven zodat deze eveneens in de publiciteit kwam. Dit was het startpunt van een eindeloze reeks individuen uit de sport, culturele en wetenschappelijk wereld die het merk Rolex uitdroegen. Wilsdorf bewees niet alleen op het technische vlak maar ook op het gebied van de communicatie en marketing een zeer vooruitziende blik te hebben.
Jaap Bakker
Geef een reactie