Blake welted Scarpe di Bianco monk straps: een tijdloze ervaring
In 2009 start William White, samen met een mede-oud collega bij Sutor Mantellassi, het schoenmerk Scarpe di Bianco. ‘Scarpe’ is Italiaans voor schoenen en ‘Bianco’ de naam van de oprichter.
In hun atelier in de buurt van Napels maken de artiesten van Scarpe maximaal 25 paar schoenen per dag omdat alles met de hand gebeurt, inclusief het kleuren van de verschillende leersoorten. Verschillende modellen zijn onder andere de Brogue, de Monk Strap en de Loafer.
Alle modellen worden gemaakt volgens vijf verschillende constructies: Black Rapid, Goodyear, Norwegian, Blake en Bologna (gemaakt met rubber voor flexibiliteit en comfort).
Blake: deze constructie is erg populair bij de beter gemaakte schoenen, vooral in Italië. Deze manier is eenvoudiger dan de methode met een rand (‘welt’). Een enkele rij steken verbindt de binnenzool met het materiaal van de schoen en de buitenzool. De steken bevinden zich in de schoen en worden gemaakt door een machine die uitgevonden is door Reed Blake. Soms wordt deze methode de McKay constructie genoemd omdat Blake het patent verkocht heeft aan Gordon McKay.
Schoenen die gemaakt zijn volgens de Blake constructie zijn wat soepeler dan deze die volgens de Goodyear welted constructie zijn gemaakt omdat ze minder lagen hebben. Nadeel van de Blake constructie is dat de enkelvoudige rij steken door alle lagen heengaat en er dus vocht van buiten in de schoen kan komen.
Goodyear: de Goodyear welted constructie is vooral populair bij Engelse schoenmakers en bij veel klanten vanwege de stevige en strakke uitstraling. Bij deze constructie is er sprake van een rand (‘welt’) die door een Goodyear Stitch en een Lock Stitched Seam vastzit aan de binnen- en buitenzool en het bovenmateriaal. Een schoen gemaakt volgens deze constructie is beter waterbestendig dan een gemaakt volgens de Blake constructie. Boven zit er tussen de binnenzool en de zool een laag kurk die zich gaat vormen naar de voet van de drager wat het draagcomfort vergroot.
Norwegian: ook dit is een welted constructie die ook vaak Norvegese genoemd wordt. Het grootste verschil met de Goodyear constructie is dat de Norwegian is opgebouwd uit een bovenlaag die naar buiten is gekeerd en rust op de zool. Een rij steken verbindt de welt met de ‘rib’ van de binnenzool en een andere rij verbindt de bovenlaag met de zool. Omdat de bovenlaag naar buiten is gekeerd kan er geen vocht in de schoen komen via de verschillende steken.
Black Rapid: in het Italiaans ‘Suola Due Strati’ genoemd is Black Rapid een hele oude constructie die waarschijnlijk de beste verhouding geeft tussen prijs en kwaliteit. In functie gelijk aan de Goodyear constructie heeft de Black Rapid twee zolen waardoor hij zeer solide is maar tegelijkertijd heel elegant en licht. Eenmaal op de leest worden de buitenlaag en de eerste zool met elkaar verbonden door een inwendige Blake Stitch en vervolgens wordt de tweede zool vastgemaakt met een Rapid Stitch. Door het systeem met twee zolen is deze stevige constructie beter water resistent dan schoenen gemaakt met de Blake constructie.
Tenslotte nog enkele foto’s van dit fantastische schoenmerk dat op dit moment helaas vrijwel alleen in de USA te krijgen is:
Jaap Bakker